To, że wśród uczniów bardzo ważna będzie integracja, to w zasadzie jest aksjomat dla każdego nauczyciela. Niekoniecznie jednak pamiętają o tym uczniowie i dlatego warto nimi pokierować, wykorzystując nawet bardzo oryginalne scenariusze lekcji. Okazuje się, że doskonałym rozwiązaniem jest wykorzystanie różnych lektur przewidzianych oczywiście w programie nauczania. Jeżeli chodzi na przykład o tytuły takie jak Balladyna scenariusz lekcji może być przygotowany w bardzo prosty sposób. Ten bardzo popularny dramat Juliusza Słowackiego to doskonały przykład tego, jak bardzo skutecznie i w prosty sposób można rozpocząć pracę nad analizą relacji międzyludzkich. Czasami podczas tradycyjnego omawiania lektur nauczyciele mają pewien problem, aby przekazać uczniom bardzo ważne informacje na temat wartości zawartych w takich lekturach. Można więc podejść tu nieco alternatywnie i w sposób bardzo kreatywny, dzięki czemu można wyzwolić w uczniach bardzo wysoki stopień aktywności.
Uczniowie powinni brać czynny udział w zajęciach
Bardzo ważne będzie więc podczas takich zajęć, aby w odpowiedni sposób przygotować do nich uczniów. Na co powinien zwrócić uwagę nauczyciel? Oczywiście musimy tu pomyśleć o aranżacji przestrzeni. Ważna będzie klasa lub inne pomieszczenie, gdzie jest wystarczający obszar, aby przeprowadzić rozgrzewkę ruchową. Niezbędne będą także stoły do pracy no i oczywiście miejsce, gdzie będzie można wywiesić prace plastyczne. Podczas takiego scenariusza lekcji niezbędne będą także środki dydaktyczne takie jak kartki, a także ilustrowane gazety o różnej tematyce oraz nożyczki i klej. Głównym celem, jeżeli chodzi o taką lekcję, będzie oczywiście integracja w szkole no i zebranie, a także nazwanie po kolei wrażeń wszystkich uczniów. Chodzi tu o to, jakie będą odczucia związane z postaciami Aliny i Balladyny. Punktem wyjścia jest tu relacja sióstr, a w konsekwencji można pokusić się o głębszy, a nawet filozoficzny namysł nad relacjami międzyludzkimi.
Literatura i wpływ intelektualny na uczniów
W przypadku takich zajęć znaczenie ma nie tylko i wyłącznie praca z tekstem, choć jest to także niezwykle istotne z punktu widzenia typowo lingwistycznego. Dzieci zwracają uwagę na trochę większy kontekst skomplikowania stylistycznego, a także składnię. W efekcie jednak takie analizy mają przekładać się na weryfikację stanów, jakby nie patrzeć, psychicznych, głównych bohaterów. Uczniowie będą potem takie wrażenia odnosić również do siebie.