Wyjście z produktem lub usługą na rynki zagraniczne może być prawdziwym przełomem w rozwoju przedsiębiorstwo. Należy jednak pamiętać, że handel zagraniczny wiąże się z wieloma ograniczeniami i znacznie różni się od dystrybucji krajowej.
Wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów zza granicy może stanowić prawdziwe wyzwanie. Do ekspansji na rynki zagraniczne należy się odpowiednio przygotować.
Handel zagraniczny – różne kraje, różne rynki zbytu
To, jaka strategia sprawdzi się w przypadku Twojego przedsiębiorstwa, zależy w dużej mierze od kierunku eksportu. Sprzedaż na terenie Unii Europejskiej jest dużo łatwiejsza, niż m.in handel międzykontynentalny.
Wyjście na rynki zagraniczne zawsze musi zostać poprzedzone dokładną analizą rynku docelowego. Ustalenie, w które rynki chce się zainwestować i jaki jest tam popyt na konkretne towary lub usługi jest podstawą. W czasach rynku globalnego trudno znaleźć niszę. Aby Twój produkt się sprzedawał, musi się wyróżniać i być absolutnie unikalnym. Nie warto angażować się w eksport produktów, których odpowiedniki posiadają już mocno ugruntowaną pozycję.
Dzięki takiej wiedzy będziesz w stanie podejmować trafne decyzje biznesowe. Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto spisać również bilans zysków i strat lub wykonać analizę SWOT.
Incoterms – czym tak właściwie jest
Incoterms to zbiór regulacji, w którym zostały opisane zasady wymiany handlowej pomiędzy eksporterami i importerami. Powstał z potrzeby ograniczenia wszelkich nieporozumień wynikających z kontaktów między dostawcami i odbiorcami. Incoterms ma już ponad 80 lat! Jego pierwsze wydanie drożono w 1939 roku, w oparciu o ustalenia Międzynarodowej Izby Handlowej, mieszczącej się w Paryżu. Nieporozumienia, które występowały przed wprowadzeniem Incoterms były trudne do wykluczenia, głównie z powodu różnić między praktykami konsumenckimi i handlowymi. Dziś takie problemy już nie występują.
Jeżeli planujesz rozpocząć swoją przygodę z handlem zagranicznym, zapoznaj się obowiązkami wynikającymi z Incoterms. Bycie świadomym eksporterem dóbr to podstawa!
Zespół sprzedawców do zadań specjalnych
Wykwalifikowany zespół handlowców to jeden z filarów skutecznej sprzedaży. Osoby, które mają doświadczenie w sprzedaży zagranicznej (w oparciu o Incoterms) będą nieocenione. Jeżeli wdrożysz także system CRM dla handlowców, Twój plan ekspansji rynków zagranicznych będzie miał jeszcze większe szanse na powodzenie.